HTML

Свияжский

utánérzés.koncepciónk nekünk nincsen.

actionthenco legutoljára hallgatott zenéi

Friss topikok

  • Robotember: Érezted már, hogy a világ, miközben eltaszít, magáévá tesz? Hogy a kiszámíthatatlanság gondolata ő... (2010.04.08. 16:24) kommenteljünk együtt!
  • actionthenco: úgy néz ki a plastik.hu -s linkre nem csak én álltam rá, hanem még vagy 10en a greaderből. sokan o... (2009.01.22. 19:27) felhő
  • Kitzinger: szia, közben megoldottuk. Jó szórakozást: (2008.12.19. 17:12) Utazás a koponyám körül
  • Lawliet: hali,én imádom a skins-t,a bátyám ajánlotta,aki angolul kezdte nézni Angliában és és rögtön belesz... (2008.12.01. 22:56) Skins - első évad.
  • nyuszisz: Szegény nyuszadékok diktatúrában élnek a csirkefarmon. (2008.11.26. 21:41) csirkerendőrség!

Linkblog

Flagcounter

Bret Easton Ellis szubjektíven.

2008.04.25. 19:29 actionthenco

Ugyebár a Nemzetközi Könyfesztivál idei díszvendége nem más, mint Bret Easton Ellis. Aki nem ismerné, bár nem hiszem, hogy sok ilyen lenne, ő a 80-as évek óta az amerikai modern irodalom legnagyobb alakja, akinek olyan könyveket (és filmeket) köszönhetünk, mint az Amerikai Pszicho, A Vonzás Szabályai, Nullánál is Kevesebb....igazából felsorolhatnám mind a hatot. Szóval tegnapelőtt érkezett meg Budapestre, ahol előtte még soha nem járt. Másnap volt is vele egy kis pódium beszélgetés a Millenárisban, amin én is részt vettem, és gondoltam megosztom a benyomásaimat a publikummal.

Bret számomra csalódást okozott. Kellemeset ugyan, de mégis csalódást. Messze nem volt akkora faszfej, mint aminek a könyvei és jól felépített imázsa alapján gondoltam. Persze volt pár sztárallűrje, de alapvetően egy szimpatikus srác volt (az apám lehetne), akiből nem nézném ki, hogy ekkora zseni, hogy a  kisujjából rázza ki a modern amerikai irodalmat. Igazi kultúrsznobként nem kértem fordítógépet, eredeti hangján akartam élvezni a műsort. Ennek ellenére nem terhelt le ez a másfél óra, mert persze jól beszélek angolul, de Bret a könyveihez hasonló  lazán minimalista stílusban  beszélt, némi  feminim  gesztikulációval.

Megérkezett  tehát  a  színpadra , testre  szabott öltönyében  és  bőr aktatáskájával, amiből amint leült elővett egy fényképezőgépet és lefotózta a közönséget. Lévai Balázs beszélgetett vele, aki igyekeztében majdhogynem jobban beszélt angolul mint Ellis. A közönség minden egyes poénon (Brettől persze) lelkesen nevetett, szinte várva az arrogánsabb, önteltebb válaszokat, amiből azért volt is pár. Ellis ahogy leült rögtön a közönség felé fordult és végig nekik beszélt, majd később megjegyezte Lévai Balázsnak is, hogy nem azért fordít hátat neki, mert idegesíti, hanem mert ő most alapvetően a közönséghez beszél. Szimpatikus volt tehát, nem az a közönségét megvető típus, akinek én gondoltam eddig. Megjegyezte azt is, hogy amikor felhívták, hogy jöjjön el magyarországra, megkérdezte az ügynökét, hoyg mégis miért? Mi értelme lenne annak? Nem gondolta volna ugyanis, hogy ennyien kíváncsiak lesznek rá. A Millenáris nagyterme szinte teljesen tele volt rajongókkal, akik között mindenféle korosztály képviseltette magát.

Mondott jó pár igazi Bret Easton Ellises poént, minthogy azért költözött New Yorkból Vissza L.A.-be, hogy megfektessék. A műsor végeztével a közönség is kérdezhetett párat, és egy szőke lány kivételével, aki ugyan nagyon szépen beszélt angolul, de majdnem azt is megkérdezte, hogy Patrick Bateman valójában létezik-e, mindenki kifejezetten értelmeseket kérdezett, jó angolsággal. Már-már beépített ember-gyanúsan.

Ezután pedig Bret megkínzása következett nagyközönség előtt, ugyanis felment a színpadra pár könyves arc, meg Ellis hazai fordítója és belekezdtek a Budapest díj előtti szokásosan magyaros, már Castrói hosszúságu szónoklatokba, amiktől hirtelen 100 ember kimenekült a teremből. Ránéztem Bretre, akin az azonnal-vigyetek-ki-innen arckifejezés ült és lassan már belehalt az unalomba. Ezt talán mégsem kellet volna uraim, de alapvetően nagyon élveztem. El is küldtem ma egy könyvemet dedikáltatni, hátha ki lehet várni a sort.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szvijazsszkij.blog.hu/api/trackback/id/tr15442147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DányiDani 2008.05.02. 12:01:38

hi, nagyon jó olvasni, hogy más is szóról-szóra úgy kellemescsalódott, mint én (hogy ti. mégsem faszfej, stb). dettó ott voltam a Millenárison ohne tolmácsgép, és dettó jót mulattam Ellis bácsin, akiben a legmegkapóbb szerintem mégiscsak az a jellegzetesen amerikai (vagyis: nem európai) jellegű önirónia, mintha saját magát parodizálná, és ezzel épp az őt bálványozó és hűde komolyan vevő nézőt/internyúvolót teszi tök nevetségessé :-)) ilyet már jónéhány ööö figyelemreméltó amcsinál megfigyeltem (pl Tom Waits vagy Jim Jarmousch) és döbbenet, de Bret pont úgy beszél mint a Laurie Anderson, amikor parodizálja az amerikai üzletembereket...
"Well, y'know... aaah... um" és a hangsúlyozás is hajszálra az a kicsit nyávogós, hát vigyorogtam rendesen!

aztán 1,5 órát álltunk sorba Beka húgommal (két kis zombi rajongó) autogrammért, de sok sorstárssal együtt mi sem kerültünk sorra, aztán hazamentem, idobtam a tatyóból az American Psycho ronggyá forgatott, szignózatlan példányát, és elindultam egy találkára, ahol tudtam, hogy mindenki késni fog, én meg bicóval korán is érkezem, úgyhogy vittem olvasnivalót is, de nem Ellist hanem a James Joyce-féle Ulyssest, és megérkeztem 9 körül a Sirályba.
Ahol milyen ironikus, épp "A vonzás szabályai" című Ellis regény színi adaptációjának volt ősbemutatója, na ja gondoltam, szeánsz van... és kijön egy ismerős a hátsó kuckóból, és szia-szia ezer éve és hogyvagy, ja és ott van hátul Bret Easton Ellis és interjút ad éppen. Nanebassz! És tényleg. Aztán odaállt a sok olvasó, sorbaállította őket az autogram-reflex, én meg gondoltam egyet: baszki, aláíratom vele az Ulyssest!
Mondtam is, Mr Ellis én nem készültem, véletlenül csöppentem ide és nincs nálam egyik regénye sem... viszont ezt a könyvet tudom, hogy mindketten nagyon szeretjük, nem írna...? És írt, és azt hiszem kb egyedülálló műtárgyat hozott létre életem egyik emlékezetesebb irodalmi koincidenciája.
peace.
DD.

actionthenco · http://actionthenco.tumblr.com 2008.05.02. 15:01:07

Hát Dani, az a helyzet hogy most kurvára irigyellek.:) Ez elég nagy mázli. Ráadásul kívül esik a BEE rajongók sablonfaktorán is. Szerintem ez még neki is tetszett.

DányiDani 2008.05.02. 18:28:43

jajj de jó, dagad a kis májam :-))

off ::: ma este Keret klub buli, ha netán arra vetődtök, Somogyi Béla utca, a Jelen kocsmától 1 sarokra... laza chillout zenékkel várom a frusztrált táncolnivágyókat :D
süti beállítások módosítása